
Why not nursing? Perceptions of the nursing job by young people of high schools – preliminary study
Dlaczego nie pielęgniarstwo? Postrzeganie zawodu pielęgniarki przez młodzież szkół licealnych – doniesienia wstępne
Pielęgniarstwo XXI wieku Vol.18, No 2(67)/2019, 115-122
© 2019 Uniwersytet Medyczny w Lublinie. Artykuł jest udostępniony w systemie Open Access na podstawie licencji otwartej Creative Commons (CC-BY-NC-ND)
Anna Leńczuk-Gruba , Anna Idzik
, Beata Dziedzic
Zakład Rozwoju Pielęgniarstwa, Nauk Społecznych i Medycznych, Wydział Nauki o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny/Department of Nursing Development, Faculty of Health Sciences, Medical University of Warsaw
Streszczenie
Cel pracy. W pracy podjęto próbę analizy zainteresowania uczniów szkół licealnych kształceniem w zawodzie pielęgniarki.
Materiał i metody. Badaniem objęto grupę 307 uczniów klas maturalnych w okresie od stycznia do marca 2018. Do badań wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety oraz standaryzowaną Listę Wartości Osobistych (LWO) według Z. Juczyńskiego.
Wyniki. Decyzję kształcenia na kierunku pielęgniarskim potwierdziły tylko 2 osoby. 13% uczniów rozważało ewentualny wybór pielęgniarstwa jako kierunku rezerwowego. Za czynniki zniechęcające do kształcenia w zawodzie młodzież wskazała niskie wynagrodzenie, specyfikę pracy związaną z „brudną i trudną pracą”, małe uznanie dla zawodu w społeczeństwie. Respondenci postrzegający zawód pielęgniarki jako prestiżowy, częściej deklarowali zainteresowanie kształceniem na kierunku pielęgniarskim (p<0,001).
Wnioski. Zainteresowanie zawodem pielęgniarki/pielęgniarza jest bardzo małe. Konieczne jest podjęcie działań w zakresie promocji zawodu, które przełożą się na postrzeganie przez młodzież zawodu pielęgniarskiego jako atrakcyjnego.
Słowa kluczowe: wybór zawodu, wartości osobiste, młodzież, pielęgniarstwo
Abstract
Aim. The work aimed at evaluating the interest in learning nursing profession among students of high schools.
Material and methods. The research comprised a group of 307 students from high schools. The research has been conducted between January - April 2018. The methods used were the diagnostic survey method. The self-construction questionnaire and the - questionnaire - List of Personal Values by Z. Juczyński were also used.
Results. The willingness to start learning the profession of a field nurse has been declared only by 2 persons. 13% of students considered nursing studies as a substitute field of study. The factors that discourage the young to learn the profession include low remuneration, specificity of the profession that implies “dirty and difficult work” , low social esteem for the profession, The students, who more often identify the profession of a nurse as prestigious, declared interest in learning that profession (p<0,001).
Conclusions. Interest in the profession of a field nurse is very low. It is necessary to start promoting the profession in order to make the young perceive it as more attractive.
Key words: choice of profession, personal values, young people, nursing
Kalendarium
Sierpień 2022
Pon | Wto | Śro | Czw | Pią | Sob | Nie |
01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 |
08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |